Sahilde Kafka – Haruki Murakami

Nas─▒l anlatsam, nerden ba┼člasam… G├╝zel bir s├Âz, g├╝zel bir ┼čark─▒da g├╝zel bir yer i├žin yaz─▒lm─▒┼č. “Sahilde Kafka” i├žin yorum yazmaya ba┼člad─▒─č─▒mda akl─▒ma ilk bu c├╝mleler geldi nedense. Ger├žekten de bitti─činde nas─▒l anlataca─č─▒n─▒z─▒ d├╝┼č├╝nd├╝ren, insan─▒ serseme ├ževiren bir kitap.

Bir yerden ba┼člamak laz─▒m elbette. ├ľncelikle kitab─▒n t├╝r├╝n├╝ tan─▒mlama k─▒sm─▒nda ba┼čl─▒yor zorluk, daha ilk anda. Biraz fantastik, biraz bilim kurgu, dram, romantik art─▒k ne isim vermek isterseniz. Ama en ├žok “B├╝y├╝l├╝ ger├žeklik” ak─▒m─▒na dahil edebiliriz san─▒r─▒m.

Kafka Tamura annesi 4 ya┼č─▒nda iken ablas─▒n─▒ da alarak ├ž─▒k─▒p giden, babas─▒yla da ili┼čkisi yok denecek seviyede i├žine kapan─▒k, kendini m├╝zik ve kitaplara vermi┼č bir gen├žtir. 15 ya┼č─▒nda evden ka├žmaya karar verir. Evden ka├žarken hem babas─▒ndan hem de babas─▒n─▒n kehanetinden ka├žar asl─▒nda. Babas─▒n─▒n kehanetine g├Âre Tamura babas─▒n─▒ ├Âld├╝recek, annesi ve ablas─▒yla da cinsel birliktelik ya┼čayacakt─▒r. (Kitapta Oedipus kompleksine ve cinselli─če fazla yer verilmesi kimilerine rahats─▒z edici gelebilir, ba┼čtan s├Âylemesi.)

Kitap boyunca kendisine “Karga” isimli bir gen├ž de e┼člik eder. Asl─▒nda karga diye biri var olmay─▒p, kendi i├ž sesinden (Alter ego) ba┼čka bir ┼čey de─čildir. (Bu arada ikinci kez Kafka’ya g├Ânderme yap─▒l─▒yor; Kafka ├çek dilinde karga anlam─▒na geldi─činden.)

Nakata 60 ‘l─▒ ya┼člarda, ├žocukken ge├žirdi─či bir kaza sonucunda okuma yazma dahil t├╝m belle─či silinen, kedilerle konu┼čan, g├Âkten bir ┼čeyler ya─čd─▒ran, yaln─▒z ve saf bir adam. Kitap iki ayr─▒ karakterin hikayesini sonunda birle┼čtiren bir kurgu ile yaz─▒lm─▒┼č. Her ikisi de bir sonraki ad─▒m─▒n ne oldu─čunu bilmeden bir yolculu─ča ├ž─▒karlar. Tamura bir k├╝t├╝phanede ├žal─▒┼čmaya ve ya┼čamaya ba┼člar. Yine k├╝t├╝phanede ├žal─▒┼čan O┼čima ile arkada┼č olup, k├╝t├╝phane m├╝d├╝r├╝ 50 ya┼č─▒ndaki Bayan Saeki’ye (ayn─▒ zamanda 15 ya┼č─▒ndaki haline) a┼č─▒k olur. Nakata’n─▒n yolculu─čunda da kendisine t─▒r ┼čof├Ârl├╝─č├╝ yapan gen├ž Ho┼čino yard─▒m ve yarenlik eder. Sonunda hepsinin yollar─▒ ┼×ikoku adas─▒nda kesi┼čecektir.

Her kitab─▒nda oldu─ču gibi Murakami yine bol bol m├╝zi─če yer vermi┼č. Tamura Radiohead, Prince, Coltrane dinlerken, bol bol klasik m├╝zik (Beethoven, Haydn, Fournier…) deneyimi de ya┼č─▒yorsunuz. Merakl─▒lar i├žin YouTube’da playlistler de mevcut.

Kitab─▒n ├ževirinin de m├╝kemmel oldu─čunu belirtmeden ge├žmeyelim. H├╝seyin Can Erkin do─črudan JaponcaÔÇÖdan ├ževirmi┼č. Kendisini de takdir etmek gerekir do─črusu.

Sonu├ž olarak her kitapseverin okumas─▒ gereken, 21. Y├╝zy─▒l─▒n en iyi kitaplar─▒ndan biri Sahilde Kafka. 650 sayfal─▒k kitap, a─č─▒r a─č─▒r okunmas─▒ ve ├╝zerinde d├╝┼č├╝n├╝lmesi gereken pek ├žok anektod i├žeriyor…

“K─▒sacas─▒, a┼č─▒k olmak b├Âyle bir ┼čeydir i┼čte Kafka Tamura. Nefesin kesilecek ├Âl├ž├╝de kendini iyi hisseden de, derin bir karanl─▒kla bo─ču┼čan da sen olursun. V├╝cudun ve ruhunla buna dayanman gerekir.”

“Mutlulu─čun tek bir t├╝r├╝ vard─▒r, ama mutsuzluk bin bir ┼čekilde ve b├╝y├╝kl├╝kte gelebilir. TolstoyÔÇÖun dedi─či gibi: Mutluluk masal, mutsuzluk ise ├Âyk├╝d├╝r.”

“Bak, Kafka Tamura, belki de d├╝nyadaki hi├ž kimse ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ arzulam─▒yordur. Arzulad─▒klar─▒n─▒ san─▒yorlar sadece. Her ┼čey bir ├╝topya. E─čer ellerine ├Âzg├╝rl├╝k ger├žekten ge├žecek olsa, ├žo─ču insan ne yapaca─č─▒n─▒ ┼ča┼č─▒r─▒r. Bunu akl─▒nda tut. ─░nsanlar asl─▒nda ├Âzg├╝rl├╝klerinin k─▒s─▒tlanmas─▒ndan ho┼član─▒rlar.”

“An─▒lar, insan─▒n v├╝cudunu i├žten i├že ─▒s─▒tan ┼čeylerdir. Fakat ayn─▒ zamanda insan─▒n i├žini lime lime de edebilir.”

“Haddinden uzun d├╝┼č├╝nmek, hi├ž d├╝┼č├╝nmemi┼č olmaktan farks─▒zm─▒┼č demek ki,”

“Yerine g├Âre kader dedi─čimiz ┼čey, dar bir yerde s├╝rekli y├Ân├╝n├╝ de─či┼čtirerek d├Ân├╝p duran bir kum f─▒rt─▒nas─▒na benzer. Sen de, ondan kurtulmak i├žin aya─č─▒n─▒ bast─▒─č─▒n yeri de─či┼čtirirsin. Bunun ├╝zerine f─▒rt─▒na da sana ayak uydurmak i├žin y├Ân├╝n├╝ de─či┼čtirir. Bir kez daha bast─▒─č─▒n yeri de─či┼čtirirsin. Tekrar tekrar, sanki ┼čafaktan hemen ├Ânce ├Âl├╝m tanr─▒s─▒yla yap─▒lan u─čursuz bir dans gibi, ayn─▒ ┼čey tekrarlan─▒p gider. Neden dersen, o f─▒rt─▒na uzaklardan ├ž─▒k─▒p gelmi┼č herhangi bir ┼čeyden farkl─▒d─▒r da ondan. O f─▒rt─▒na asl─▒nda sensindir. O y├╝zden yapabilece─čin tek ┼čey, teslim olup aya─č─▒n─▒ dosdo─čru f─▒rt─▒nan─▒n i├žine dald─▒rarak, g├Âzlerini kum girmeyecek ┼čekilde s─▒ms─▒k─▒ kapat─▒p ad─▒m ad─▒m f─▒rt─▒nan─▒n i├žinden ge├žmektir. Orada, muhtemelen ne g├╝ne┼č ne de ay, hatta ne y├Ân ne de zaman vard─▒r. Orada, kemikleri bile par├žalayacak kadar keskin beyaz kum tanecikleri g├Âky├╝z├╝nde dans eder. ─░┼čte ├Âyle bir kum f─▒rt─▒nas─▒ canland─▒r g├Âz├╝nde.”

Bir cevap yaz─▒n

E-posta hesab─▒n─▒z yay─▒mlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir